I løbet af de seneste par år har New Balance uppet sit sneakergame, og det amerikanske sportsbrand fra Boston har indgået samarbejder med populære designere som blandt andet Joe Freshgoods, Casablanca og JJJJJound, som har givet New Balance sneakers nyt liv. En af de samarbejdspartnere, der har stået i spidsen for New Balances fremgang, er fashionbrandet Aimé Leon Dore fra New York.

Historien om Teddy Santis og Aimé Leon Dore

Designeren Teddy Santis plejede at spille basketball, lave graffiti og spinne house- og hiphop-plader på gaderne i Queens, hvor han voksede op. Hans forældre er fra Grækenland, hvor han også selv blev født. Santis arbejdede i sine forældres Diner på 89th, men han var nødt til at tænke på alternative karrieremuligheder, eftersom den nye subway truede familiens spisested. Den ellers triste omstændighed resulterede i, at Teddy Santis omfavnede sin europæiske arv og fordybede sig i 90’ernes New York hiphop-kultur, hvilket resulterede i fashionbrandet Aimé Leon Dore. Santis blev først nægtet blot at kalde brandet Aimé (som er en sammenlægning af det franske ord for kærlighed). Derfor tilføjede han Leon, hvilket er hans fars navn, og Dore, som er den sidste stavelse af Teddys eget fornavn Theodore. Det blev til den endelige version af brandets navn, som vi kender det i dag - Aimé Leon Dore. Et brand, vi forbinder med høj klasse, og som drager associationer til 90’er-rap miljøet og på samme tid fokuserer på elegance, minimalisme og autenticitet. Netop autenticitet har en særlig betydning for Teddy Santis, hvilket han understregede i et interview med Ssense, hvor han fortæller om, hvordan fænomenet streetwear og New Yorks 90’ere er tæt forbundet - eller nærmere uadskillelige: “All our stories are rooted in that era of realness and authenticity—it’s either you fuck with it or you don’t. It’s not a short-term trend kind of thing. I'm a big believer that streetwear really is New York. It was invented here”.

Det startede med en cigar og en fransk bulldog

Siden Aimé Leon Dore og New Balances første duo med New Balance 997-sneakeren i september 2019 har de to brands udgivet flere ikoniske designs. Dét, som fik sneakerheads til at bide ekstra mærke i Aimé Leon Dores design af 997’erne, var, at sneakeren blev debuteret med en helt særlig reklame. Nemlig “The Intelligent Choice”-reklamen, som var et gammelt slogan fra New Balance, da de annoncerede New Balance 320 tilbage i 1976. Aimé Leon Dores nyfortolkning af “Intelligent Choice”-reklamen var uhyggeligt sammenlignelig med den originale reklame, hvor en ældre mand og kvinde stod i store frakker og blå sneakers. Aime Leon Dorés reklame for 997-samarbejdet portrætterede en mand, som var iklædt en kæmpe frakke og én af hver af de to farvevarianter af 997’erne fra samarbejdet, mens han røg en cigar og havde en fransk bulldog i snor. Hypen for New Balance er steget markant efter deres samarbejder med Aimé Leon Dore, hvorfor fashionbrandet kan siges at have bidraget til, at New Balance i dag ses i et helt nyt lys.


Den ultrapopulære New Balance 990

Afhængigt af hvem du spørger, er New Balance 990-serien Boston-brandets vigtigste modeller. I 2019 besluttede New Balance at introducere en ny version af 990’erne, nemlig den femte version af modellen - New Balance 990v5. Den blev hurtigt revet væk fra adskillige sneakersites- og butikker, og beslutningen om at genskabe 990-modellen viste sig at være en kæmpe succes. Én af grundene til denne succes skyldes den energi, som opstod i forbindelse med New Balances forskellige samarbejder og heriblandt samarbejdet med Aimé Leon Dore. New Balance 990-modellens ellers klassiske og simple udtryk blev udfordret af samarbejdet med Aimé Leon Dore, da de i november 2019 designede 990v2 og 990v5 i to farvekombinationer af mørkegrønne og navy nuancer. Aimé Leon Dore x New Balance 990v2 tilføjede dog også nogle grå nuancer og gule snørebånd, hvilket satte prikken over i’et. Denne model blev også den mest hypede i samarbejdet, og 990v2 er fortsat et af Aimé Leon Dores mest værdifulde samarbejder overhovedet. Efter Teddy Santis grundlagde Aimé Leon Dore i 2014, er han siden blevet kreativ direktør for New Balances Made in USA-linje i april 2021. Hans nye rolle er ikke nogen overraskelse, eftersom han med Aimé Leon Dore har lavet adskillige revolutionerende sneakers i samarbejde med New Balance. Han var blandt andet med til at bringe New Balance 550 tilbage i sneakergamet, som nu er blevet en kæmpe favorit blandt de fleste sneakerheads.

Den knap så populære sneaker

I marts 2020 udgives Aimé Leon Dore x New Balance 827. Historisk set har New Balance 827 ikke være en særligt populær sneaker - dermed ikke sagt at den er en dårlig sneaker. Den har bare aldrig optaget den samme plads i sneakerverdenen som de retro og klassiske New Balance silhuetter som 557, 1300 eller dem fra 99X-serien. Aimé Leon Dore og New Balance tager med deres samarbejde 827 modellen til nye højder ved at udgive den i tre forskellige superfede farvekombinationer. Denne trio beviste, at grundlæggeren af Aimé Leon Dore, Teddy Santis, og hans brand havde maks styr på at kreere ikoniske sneakers. 

Den banebrydende New Balance 550

Året er stadig 2020, men vi er i oktober måned. Nu lancerer New Balance og Aimé Leon Dore deres samarbejdssneaker af New Balance 550-modellen. Eftersom basketball altid er blevet vævet ind i Aimé Leon Dores brandidentitet, gav det mening at lave en nyfortolkning af basketballmodellen P550 Oxford fra 1989, som ellers aldrig var blevet populær - indtil dette samarbejde. Teddy Santis udtalte, at det tog lang tid og krævede hårdt arbejde at genskabe modellen, men det må siges at have været det hele værd. Teddy Santis og Joe Grondin, som er New Balances senior manager for globalt samarbejde, kunne ikke finde noget information om 550-modellen. Den eneste information, de kunne finde, var fra et gammelt New Balance-katalog fra Japan. Santis og Grondin satte sig og undersøgte hashtags på tværs af sociale medier for at få mere information om New Balance 550, hvilket endte med at give pote. De fandt en sneakersamler, som ejede et par orginale par fra 1989. De fik sneakeren i hånden, og nu blev 550’eren bygget fra bunden med Santis’ sans for detaljer. I dag er New Balance 550 én af brandets populæreste sneakers, og Aimé Leon Dore x New Balance P550 Basketball Oxford-modellernes første fire colorways er blandt de dyreste og mest sjældne af 550’erne. Alle fire colorways har enten en hvid eller beige/gullig læderoverdel, som er akkompagneret af det klassiske “N” i enten bordeaux, grøn, navy eller brun. Og sidst men ikke mindst har vi den cremefarvede sål, som slet ikke er til at stå for. Dette samarbejde var altså dét, som startede hypen om New Balance 550-modellen og gjorde den til den populære sneaker, den er i dag. 550’eren kunne kort tid efter udgivelsen ses på influencerne verden over, på New Yorks gader og sneakerheads generelt. Samarbejdet var altså afgørende for relanceringen af modellen, men New Balance bevarede interessen for 550’eren på egen hånd efterfølgende. Den 25. november 2020 delte brandet på deres sociale medier, at modellen ville blive solgt i globale forhandlere fra d. 1. december 2020. Dette markerede dens tilbagevenden som et hovedprodukt hos New Balance, efter den i over 30 år blot har været glemt og pakket langt væk. I dag har New Balance lanceret et væld af farvekombinationer af 550’eren, så er du et ægte sneakerhead med en stor forkærlighed for New Balance sneakers, skal du investere i New Balance 550. Vi forstår hypen, og vi er vilde med at kunne tilføje en megafed og alternativ sneaker til vores samling. Du kan her se vores store udvalg af New Balance 550.